Wednesday 20 December 2017

Alternativ trading islam


QI behöver veta om följande aktiehandel är tillåten i islam. Delaoptioner ger dig rätt att köpa eller sälja en aktie till ett visst pris inom en bestämd tidsperiod Du betalar för alternativet men du behöver inte utöva det Du kan Köp även optioner på framtida avtal, räntor och valutor på samma sätt. Det pris du betalar för alternativet kallas premien och det pris som det är överens om att du kan köpa eller sälja aktier eller terminsavtal kallas för övningen Pris i Storbritannien Det pris du betalar för ett alternativ beror på tidsperioden till dess att optionen löper ut, desto dyrare är alternativet och även om skillnaden mellan lösenpriset och aktiens marknadsvärde på aktierna Eller futures contract. Options ger dig hävstång Allt du behöver betala är premiepriset för att satsa på att lösenpriset blir bättre än marknadspriset vid någon tidpunkt innan alternativet löper ut. Du behöver inte komma upp med H mer pengar om du inte redan vet att du har vunnit din insats. Det finns två typer av alternativ, satser och samtal. Ett köpoption ger dig rätt att köpa och ett säljalternativ ger dig rätt att sälja. Med alternativen kan du köpa eller Sälja ditt alternativ om du vinner satsningen i stället för att köpa aktierna eller andra värdepapper själva. Anta att du tror att aktierna i Company X kommer att gå upp de närmaste tre månaderna. Du kan köpa ett tre månaders köpoption på 1.000 aktier vid , Säg 184p premien blir 18p per aktie så du betalar 180 pund plus hanteringskostnader för 1000 aktier Om aktiekursen är 187p efter 3 månader kan du utnyttja möjligheten att köpa i hopp om att aktiekursen Fortsätter att stiga du kommer ha spenderat 180 1 840 2020 pund, så att du inte räknar med att hantera kostnaderna måste aktierna stiga över 202 p för att du ska göra en vinst. Tänk på att du tror att Company X s aktier kommer att gå ner i nästa tre månader Du kan köpa ett säljalternativ för 18p per aktie för 1,00 0 aktier vid 184p om aktierna går ner till 150p, kan du utöva ditt alternativ genom att lägga det på en options återförsäljare och tvinga honom att köpa dina aktier till 1.840 pund, vilket du nu utövar din rätt att köpa för 1 500 pund , och skicka dem vidare till honom. Kostnaden för dig, inklusive hantering av avgifter, är 1 500 180 680 pund, så din vinst är 1 840 -1 680 160 pund Eftersom din mäklare kan genomföra båda transaktionerna snabbt, behöver du inte komma med allt pengarna för att köpa aktierna. Handel med alternativ som i mode på börserna och som förklaras av er i dina frågor är inte tillåtet i shariah. För det första eftersom alternativet inte är något konkret som kan köpas eller säljs och för det andra, för att denna transaktion har en del av Gharar eller Qimar-spelning Dessutom har dessa derivat väckt negativa resultat på ekonomin. För detaljer kan du läsa boken APOCALYPSE ROULETTE LETHAL WORLD OF DERIVATIVES av Richard Thomson publicerad av Macmillan Publishers Lt d, London, 1998. I slutet av 1980-talet kom ett tillfälle till att bli en alternativhandlare på Londons huvudmarknad. Vid den tiden var jag inte en övande muslim och eftersom lön i denna arbetslinje kunde vara enorm, Jag accepterade utan en tanke När åren gick, såg det mig att storleken på mitt lönpaket låg lite i förhållande till samhällets nytta som ett resultat av mitt arbete. Andra hade misstro mot sina egna revisorer klagade över de dolda riskerna att bankerna började balansera och från och med till och med skulle statsministrarna göra syndabock på derivatmarknaden när andra ursäkter inte var kommande tillsynsmyndigheter kryptade för att rekrytera personal som kunde förstå vad handlarna gjorde men erbjuder låga lönenivåer och , därför drabbades av en bestående brist på kvalificerad personal. När derivatstödet slocknade i allt större mängder började finansinstitutet söka en bredare ekonomisk motivering för existens av denna marknad Business Schools, förfäderna för moderna alternativ värderingstekniker, var bara alltför gärna till hjälp Den ökande mångfalden av säkringsprodukter gav ett mer komplett spektrum av riskhanteringsverktyg och var därför till nytta för samhället, de berättade för oss Men vi i marknaden såg en annan historia som utvecklade XYZ-banken skulle locka den dåligt betalda treasury-chefen i Konungariket någonstans eller någon annan till ett komplext bytesavtal som bara en doktorand i kärnfysik skulle kunna värdera så att banken skulle boka en miljon dollar tjäna mycket dagen då affären stängdes och kungarikets officerare skulle aldrig veta bättre avledningsavdelningar började svärma runt företagskunder som bin kring en honungskruka. Självklart kunde inte bluffet vara för evigt. I början av 1990-talet var Bankers Trust Traders blev fångade diskutera storleken på rip-off-faktorn på en Procter - och Gamble-derivatavtal Vi vet det här eftersom episoden tapades och publicerades på uppdrag av com företag Det var en av många stora derivatförluster som uppkommit av kunder som hade agerat på bankernas uppmuntrande uppmuntran. Orange County och Metallgesellschaft skulle snart falla i samma fälla till en kostnad av hundratals miljoner dollar mer. Vi kan skydda dig mot marknaden volatiliteten investeringsbankerna berättar för sina kunder Men marknadsvolatiliteten orsakas av verksamheten hos de allra samma investeringsbankerna, så kunderna säljs ingenting för något. Skydd mot en fara som aldrig behövde existera För det första lärde världen sig lite från derivatexplosionen När internetboomen kollapsade, lärde en ny generation kunder sig om de motiv som verkligen driver bankirer och rådgivare. Klienterna tenderar att erbjudas de produkter som ger finansinstitut med högsta vinstmarginal. Vad om varje landet hade rena guldmynt som sin valuta Så vad skulle vara punkten på valutamarknaden Vad skulle vara utbyte av en ounce av amerikanskt guld för en ounce av japanskt guld Vem skulle behöva valutaderivat Vem skulle behöva betala provision för transaktioner i utländsk valuta Vi ser väldigt snabbt var den här ideen leder Ett slut på trillion dollar per dag marknad som ger stora vinster för den finansiella anläggningen Men vinst är givetvis inte nödvändigtvis en indikation på produktiv ansträngning Stöld är ett bra exempel på denna princip Om vi ​​vill uppnå en effektivare ekonomi måste vi främja system där människor arbetar i produktiva sysslor snarare Än oförproduktiva valutamarknaden Utländska valutamarknaden är en oproduktiv utmaning genom att den existerar på grund av en onödig monetär konvention. Ändra konventionen, med andra ord anta en annan monetär standard och alla de kloka återförsäljare kan bli läkare och lärare istället. Men tillbaka till alternativ Moderna optionsavtal har en rad gemensamma drag som kan sammanfattas enligt följande. Ett alternativ är en rätt, inte en obligatorisk att ingå ett underliggande avtal om utbyte vid eller före ett angivet framtida datum utgångsdatum Köparen av det alternativet betalar premien till säljaren som författare av optionen Optionen kan ge innehavaren rätt att köpa en specificerad tillgång Den underliggande av optionsförfattaren, till exempel guld, eller alternativet kan ge innehavaren rätt att sälja den underliggande tillgången till optionsskrivaren. Detta skulle vara ett köpoption. Varje option har ett aktiekurs, detta är det pris som innehavaren får köpa eller sälja underliggande vid utnyttjandet av optionen och varje option har en nominell storlek, det vill säga det underliggande belopp som optionsinnehavaren kan köpa eller sälja till aktiekursen A 15 december 2001 Europeiskt samtal På guld på 400 per ounce i 100 uns ger innehavaren rätt att köpa 100 ounces guld från optionsskrivaren till 400 per ounce den 15 december 2001, om innehavaren så önskar. Om vi ​​utesluter de finansiella kontrakten som en Om sig själva haramobligationer och vidarebefordra utländsk valuta, så är vi kvar med en uppsättning underlag som aktier och råvaror som ett derivatkontrakt kan vara baserat på. Kustigt, även där acceptabla former av bakomliggande som dessa berör en Nyckelvärderingselementet vid anskaffning till verkligt värde av ett optionsavtal förblir räntesatsen Black Scholes formel föreslår att eftersom en option helt kan säkras genom konstant handel i det underliggande bör optionspositionen vara risklös och därigenom tjäna köparen riskfri räntesats på premie som betalades för det I verkligheten är det konstant att handel med den underliggande tillgången för att uppnå den perfekta häcken är ouppnåelig, och så är optionspriserna uppträdande på sätt som inte helt förutspås av Black-Scholes För det unhedged alternativet, Kontraktet blir en ren osäkerhet Varken parten vet huruvida alternativet kommer att utövas, eftersom det är beroende av marknadens villkor en det framtida datumet. Det första problemet med standardoptionskontraktet med ett Shari ah perspektiv är att ett utbytesavtal där både betalning och underliggande är uppskjutna är allmänt hållen att vara förbjuden. Det andra problemet är den osäkerhet som existerar med avseende på huruvida eller inte alternativet kommer att utövas För det tredje, om optionsavtalet bedöms vara halal, uppstår frågan huruvida det alternativet själv kan säljas till en tredje part, vilket är fallet på marknaden för teckningsoptioner till exempel, för det fjärde, av Köpa ett köpoption och sälja ett köpoption kan en näringsidkare replikera en kort position i en underliggande tillgång. Om dessa alternativ är kontantavräknade kan näringsidkaren ses för att uppnå samma kassaflöden som en kort säljare av de underliggande Shari ah-skolarna har kommit överens om att sälja det man inte äger är en förbjuden kommersiell verksamhet, och möjligheten att en sådan verksamhet kan syntetiseras genom användning av alternativ måste därför ifrågasätta deras va lidande under Shari ah Det finns ett femte problem som gäller mer komplicerade optionsavtal där själva aktiekursen varierar enligt en överenskommen formel. Så är fallet med ett seriellt alternativ. Till exempel, en månad vid löpande samtal med dagligen återställer ger innehavaren en serie på en dag köpoptioner vars lösenpris är priset på den underliggande tillgången på föregående dag s stängning av handel Eftersom detta pris är okänt i förväg kan själva aktiekursen inte vara känd. Detta representerar ytterligare gharar. Under Bay al-Urban, betalas en insättning på en vara som en potentiell köpare kan köpa vid en senare tidpunkt. Om köparen inte slutför köpet är förseningen borttaget. Detta kontrakt har använts som en motivering för islamiska alternativ av vissa författare som argumenterar att insättningen kan ses som den premie som betalas av köparen av ett samtal alternativ Problemet är att de lärde inte tillåter allmänt bay al-Urban Enligt Ibn Rushd i Bidayat al-Mujtahid Inom detta ämne är salen E av stadsförsäljningen med allvarliga pengar Majoriteten jurister i olika regioner håller fast att det inte är tillåtet, men det är relaterat till en grupp av Tabi un som de tillåter det, bland dem är Mujahid, Ibn Sirin, Nafi ibn al - Harth och Zayd ibn Aslam Den form som krävs är att en person puchases en sak och levererar till säljaren en del av priset under förutsättning att om försäljningen utförs mellan dem kommer dessa allvarliga pengar att utgöra en del av priset på varorna, om det är inte verkställt köparen kommer att avstå från det. Majoriteten lutade mot sitt förbud, som det är från kategorin gharar, mukhatara och förtäring av andras rikedom utan ersättning. Zayd brukade säga: Allahs budbärare är fred och välsignelser på honom tillåtet det Ahl al-Hadith sade att detta inte är känt från Allahs budbärare, Guds fred och välsignelser är över honom. Under Khiyar, som tillåts av juristerna, har köparen av en vara rätt att ångra sig köp om säljaren specificerar ically tillåter som en del av försäljningsvillkoren Det här är med andra ord ett alternativ att avbryta en tidigare överenskommen försäljning Alla köpare har rätt att avbryta en försäljning efter inköpet men innan de lämnar närvaron av säljaren khiyar al-majlis Denna rättighet är annorlunda till det som uttryckligen ges av säljaren till köparen under försäljning med en optionsfack al-khiyar, där köparen kan lämna närvaron av säljaren under en viss tidsperiod innan han återvänder för att avbryta försäljningen och ta tillbaka de pengar som betalades . Ibm Rushd i Bidayat al-Mujtahid kommentarer Tillåten av valet hålls av majoriteten, förutom al-Thawri och Ibn Shubrama, liksom en grupp av zahirities. Flertalet är beroende av traditionen i Hibban ibn Munqidh, vilket innehåller orden och du har ett alternativ i tre dagar och det som har varit relaterat till Ibn Umars tradition. Parterna att sälja har en möjlighet så länge de inte har skiljts, utom i försäljning med ett alternativ. Som förbjuder det är på argumentet att det utgör gharar och att grunden för försäljningen är att den är bindande, om inte det finns slutgiltiga bevis för att försäljning tillåts med en möjlighet från Koranen eller en autentisk Sunna eller Ijma. De sa också att Traditionen av Hibban är antingen inte autentisk eller det är specifikt för en person som klagade till profeten Guds fred och välsignelser vara över honom att han blev lurad i försäljning. De sa att Ibn Umars tradition och orden i det, förutom försäljning med ett alternativ, har tolkats genom en annan version av denna tradition där de ord som han säger till hans motsvarighet Välj, har spelats in. I khiyar är det svårt att se någon analogi som skulle leda oss till acceptans av det moderna optionskontrakt som beskrivits ovan Khiyar avser ett halalavtal om utbyte som redan har ägt rum, medan ett modernt alternativ hänför sig till ett utbyte som ännu inte ska äga rum. Vid khiyar är utbytet av En eller båda motvärden utförs omedelbart När det gäller det moderna optionsavtalet gäller framtida leverans både för betalningen och den underliggande tillgången. Dessutom finns osäkerhet om materialiseringen av börsen med det moderna optionsavtalet, men inte i khiyar. Disagreements Bland traditionella forskare i fråga om khiyar uppstår i mindre detaljer, såsom hur länge köparen har möjlighet att returnera varorna eller vem som är ansvarig för eventuella skador på varan medan köparen står inför dem under Alternativperioden Dessa forskare verkar inte ha kommit överens om de grundläggande principerna som skiljer khiyar från det moderna optionsavtalet. Det är min åsikt att jag varit involverad i derivathandel, att potentialen finns på denna marknad för att orsaka en allvarlig uppdelning i finansiellt system De hävstångsgrader som erbjuds genom optionsavtal kan vara så höga att stora oförutsägbara marknader rör sig i underliggande priser kan en dag leder till insolvens hos ett större finansiellt institut Skulder kan inte helt säkras, även där det är avsikten, och vissa handlare avsiktligt skyddar inte sina optionsportföljer eftersom sådan åtgärd skulle begränsa potentialen för hög avkastning. i Förenta staterna som räddades av en Federal Reserve-borgen 1998, visar hur stor risk som kan uppstå Frågan är om centralbanken eller andra myndigheter kommer att kunna röra sig tillräckligt snabbt eller i tillräckligt stor mängd för att förhindra framtida misslyckanden. När man såg från det islamiska perspektivet, som med så många andra islamiska finansiella produkter, verkar det som teorin måste sträckas för att motivera en islamisk optionsavtal. De makroekonomiska argumenten för deras existens är tvivelaktiga som de är på att minimera risker som inte behöver existera i första hand bättre att strukturera det ekonomiska systemet så att det inte lider av co ntinuing volatilitet Om det inte fanns något sådant som intresse skulle det inte finnas något sådant som ränteoptioner Samma med utländsk valuta Vad vi ser i västvärlden är uppkomsten av finansiella produkter som är ett symptom på ett system som har gått felaktiga islamiska finansiärer som tittar på produkterna i detta system som ett paradigm gör ett stort misstag. Editorial, oktober 2001.Is framtida och alternativ handel tillåten i islam. Vår religion tillåter handel köp och försäljning men förbjuder sätt att olagligt vinst Således handel säkerställs att göras baserat på sunda och rättvisa kriterier och det andliga ansvaret för en person tas bort Det är, om en person lyder religiösa order i hela sitt liv, kommer han att vara lugn både i världen och i den efterföljande handeln är lovlig och tillåten så länge den utförs inom legitimitetsgränserna, oavsett om det är i förskott eller på kredit. Det finns också religiös uppmuntran i frågan versen som betyder och när Bönen är färdig, då kan ni sprida sig genom landet och söka Allahs Bounty, uppmanar en troende att leda sitt affärsliv och tillbedja livet tillsammans. Vad som är viktigt för att köpa och sälja är handel och vinst men denna transaktion är också en Typ av service till mänskligheten för att det tjänar människor Dessutom betraktas alla typer av aktiviteter som dyrkan så länge de förblir inom legitimationsgränserna Därför har de andliga belöningar också I islamisk lag finns det ingen vinstgräns i allmänhet vinstgränsen bestäms av marknaden och samförståndet till återförsäljarna, vilket ger ett stort ansvar till återförsäljarna. Att prata lögner, sälja saker till exklusiva priser genom tricks och fusk är inte motiverade i någon form av handel. Vid köp och försäljning är å ena sidan rättigheterna av återförsäljaren beaktas och några bindande kriterier införs så att återförsäljaren kan fortsätta sin livslängd å andra sidan r beaktas och det är inte godkänt när han luras på grund av hans okunnighet om egenskaperna hos det han köper. Återförsäljaren har visat sig ha ett bestämt annat pris för kreditförsäljning jämfört med pengar så att han kommer att bevara hans kapital och fortsätt sitt handelsliv säkert. I Koranen anges följande: Allah har tillåtit handel och förbjuden rika al-Baqara. 275 Den versen förklarar att handel är tillåten om pengar eller på kredit och visar grunden för tillåten handel. Men vår Profeten säger i en hadith att två försäljningar i en försäljning inte är tillåtna. De lärde som förklarade att Hadith hade olika tolkningar. Vissa forskare förklarade att ett annat pris för den uppskjutna betalningsförsäljningen jämfört med kontantförsäljning inte skulle tillåtas andra uppgav att skillnaden i pris var inte intresse därför det var inte förbjudet av att hadith Imam Tirmizi säger följande åsikt medan förklarar Hadith Enligt vissa scho lars två försäljningar i en försäljning säger att jag kommer att sälja den här klänningen för tio dirham i kontanter och 20 dirhamar vid uppskjuten betalning och lämna utan att besluta om något av alternativen Tirmizi, Buyu, 18 Enligt de flesta forskare hade hadithen ovanstående att det inte är tillåtet att lägga ner något som villkor i en försäljning och att när thamanen, det är priset på produkten, inte är säker. Till exempel, om Ahmad säger till Ali Om du säljer din bil till mig för trehundra tusen lira kommer jag att sälja mitt hus till dig för två miljoner, då de två kontrakten i ett kontrakt som nämns i hadith inträffar Det är inte tillåtet Men när kontrakten görs annorlunda och de två kontrakten inte är kopplade till ett sådant villkor, Det finns ingen nackdel för det. Det som är förbjudet enligt hadith är den andra typen av kontrakt, där priset på produkten inte är säkert. Det är exempelvis inte tillåtet att säga att jag sålde den här produkten för tusen i kontanter och för två tusen vid uppskjuten betalning Det beror på att avtalet inte är säkert Det finns inget avtal om något av alternativen Om båda parter är överens om ett av alternativen blir kontraktet tillåtet. Det kommer inte att ha någon koppling med intresse. Det anges i den berömda boken Imam Sarahsi al-Mabsut, att om båda parter är överens om ett enda bestämt pris och lämnar, vare sig i kontanter eller uppskjuten betalning, är kontrakten med en uppskjuten betalningsförsäljning som innehåller en skillnad jämfört med kontantpriset följande anges i boken När köparen och säljaren gör försäljningen, om säljaren säger till köparen om du köper den här produkten på kredit betalar du sådant och sådant belopp och om du köper det kontant betalar du sådan och sådan belopp eller om du betalar för det en månad senare betalar du sådant och sådant belopp, om du betalar för det två månader senare betalar du sådant och sådant belopp, och om de avslutar transaktionen och lämnar utan att komma överens om e av alternativen, en sådan försäljning är inte tillåten Det beror på att ingen av parterna enades om ett av priserna al-Mabsut, 13 8 Idag är den allmänna praxis på marknaden sådan. Till exempel berättar säljaren på förhand kunden kontanter och uppskjutna betalningspriser genom att säga Detta är kontantpriset och det är det uppskjutna betalningspriset. Kunden väljer ett av alternativen och de gör ett kontrakt. Det som är viktigt här är avtalet om en av priserna och avtalet därefter. om en person säger för något han säljer, det här är kontantpriset och det är det uppskjutna betalningspriset, det vill säga han nämner både kontantpriset och det uppskjutna betalningspriset och då gör de en överenskommelse om en av priserna, då det kontraktet är tillåtet Det finns ingen religiös nackdel Vad som måste uppmärksammas här är att ett bestämt kontrakt måste fattas överens om ett av de kontant - eller uppskjutna betalningspriserna. Det måste dock vara känt att försäljningen vid innehålla villkor enligt följande är inte tillåtna Om du betalar för det inom några månader betalar du det här priset om du betalar för det senare, du betalar det priset Det beror på att köparen och säljaren inte håller med om ett bestämt pris Räntan som nämns i hadith blir uppenbart i den typen av försäljning Vissa officiella företag lägger till sen laddning när de säljer saker med uppskjuten betalning Denna betalning kallas sen betalningsränta officiellt men faktiskt anses den inte som ränta Det är kunden fri att välja om han köper det kontant, de tar inte ut några extra pengar, men om han köper det på kredit, tar de lite extra pengar. Den extra pengar betraktas som sen laddning sen ränta och det är tillåtet. Det är dock nödvändigt att ange att domar som fiqh forskare ger om tillåtligheten av sen betalning ränta rekommenderar inte att debitera sen betalning intresse Det är en dom som härrör från handelslivets nödvändigheter Det är faktiskt ett tillstånd Th En muslim kan sälja sina varor på uppskjuten betalning och lägga till ett extra prisbelopp. Men om han säljer varor till fattiga kunder vid uppskjuten betalning utan att lägga till ett extra belopp, är det definitivt en prisvärd handling. Det kan även sägas att med en sådan försäljning får han belöning som om han lånat pengar till sin kund utan intresse qard hasan Belöningen för det nämns flera gånger både i Koranen och i haditerna och muslimer rekommenderas att göra det Därför är det ett bra och prisvärt agera för muslimer att hjälpa varandra med känslor av ömsesidig kärlek, kärlek och broderskap när det är möjligt och för de rika att hjälpa de fattiga så mycket som de kan.

No comments:

Post a Comment